L'horari escolar està tendint cap a la jornada continuada. A primària, l'ordre d'horari no permet fer jornada contínua, a no ser que hi hagi necessitats de transport escolar molt justificades. A secundària, encara que l'ordre d'horari calendari diu que tots els instituts faran dos tardes de classe a la setmana, hi ha unes instruccions del Departament d'Educació que diuen que als instituts que presentin un programa adequat i aprovin la jornada contínua per consens, els estaria concedida. El cas és que molts instituts públics aposten per la jornada contínua i el debat sobre la seva conveniència està obert.
Aquest article, publicat per Ampa Ipse defensa la postura d'iniciar més tard les classes:
PER QUÈ ÉS MILLOR QUE ELS ADOLESCENTS ENTRIN TARD AL COL·LEGI
Com més tard s’aixequi un adolescent, millor li va a l’escola. Els adolescents que entren més tard al col·legi registren millors qualificacions, els hi va millor en les proves. També van mostrar evidències de menys depressió i ús de drogues, alcohol i tabac.
Aquesta és la conclusió a què han arribat diverses investigacions en diferents parts del món, particularment als Estats Units i al Regne Unit, i en base a aquesta evidència l’Acadèmia de Pediatria dels EUA acaba de recomanar que totes les escoles d’aquest país que tenen alumnes d’entre 10 i 18 anys retardin l’horari d’entrada fins a les 08.30 o més tard.
La més recent investigació sobre aquest tema, realitzada per la Universitat de Minnesota, ressalta els beneficis de canviar l’horari, després d’una investigació en tres estats d’EE. UU., Que va abastar vuit escoles i reunir dades de més de 9.000 estudiants.
BBC Món va conversar amb l’autora de l’estudi, Kyla Wahlstrom, directora del Centre per a la investigació aplicada per al Desenvolupament Educacional de la Universitat de Minnesota, que va assenyalar que “especialment als EUA s’està repensant l’horari de les escoles, la majoria de les quals comencen a les 07:15, perquè hi ha cada vegada més evidència dels beneficis, i això està causant molt debat “.
L’estudi va trobar que “els adolescents que entren més tard al col·legi registren millors qualificacions, els va millor en les proves. També van mostrar evidències de menys depressió i ús de drogues, alcohol i tabac”.
Però a més, la investigació ha assenyalat que hi ha menys accidents automobilístics que involucren adolescents, perquè aquests estan en general més alerta.
Les raons
Els experts assenyalen que els adolescents tenen un cicle de son diferent al dels adults i dels nens menors de deu anys.
“Els estudis mèdics assenyalen que el cervell de l’adolescent registra canvis que porten a que no pugui dormir fins després de les 11 de la nit i els porta a despertar-se al voltant de les vuit del matí. Això té a veure amb el canvi de les hormones “, va dir Kyla Wahlstrom.
Per això quan els adolescents estan a l’escola abans de les vuit del matí, “el seu cervell encara no ha despertat”, i no és inusual que s’adormin en els seients.
Els científics assenyalen que els cicles de son es retarden fins a dues hores amb l’arribada de l’adolescència i que l’ideal és que dormin entre nou i nou hores i quart.
A les vuit del matí els adolescents estan encara en la fase de son més profund, i interrompre en aquest moment els causa somnolència durant hores.
Això no només resulta en qualificacions baixes, sinó que “quan pateixen falta de son, són més proclius a problemes de depressió, consum d’alcohol i de tabac i a ser víctimes d’accidents automobilístics”, va explicar la doctora Wahlstrom.
L’Acadèmia de Pediatria dels EUA és la més influent organització que s’ha sumat fins ara a aquesta recomanació.
Judith Owens, una de les autores del comunidado d’aquesta entitat ha assenyalat que “els beneficis demostrats fins ara són generalitzats i inclouen millora en el rendiment acadèmic, en la salut, en l’estat d’ànim i fins i tot en la seguretat”.
Encara més tard
Al Regne Unit, els experts han anat encara més lluny.
Russell Foster, de la universitat d’Oxford, qui va participar en un pilot al respecte, assenyala que començar a les 10 del matí seria encara més recomanable.
El pilot, realitzat a l’escola de Monkseaton i que va incloure a 800 estudiants d’entre 13 i 19 anys, va demostrar que començar a les 10:00 am té un impacte significatiu en el desenvolupament escolar.
“Qualsevol horari és millor que les vuit del matí. Començar a les 08:30 farà una diferència, però començar a les 10:00 seria encara molt millor “, va dir Russell a la revista britànica New Scientist en ser qüestionat sobre la recomanació de l’Acadèmia nord-americana de pediatria.
Però tant en EUA com en altres països com el Regne Unit, hi ha molta resistència a acollir el canvi d’horari.
Una de les raons és la dificultat de combinar un nou horari amb la jornada laboral dels pares.
Segons la doctora Wahlstrom la resistència té a veure amb molts factors com ara l’organització de la cura dels nens, com afecta a l’horari dels autobusos que recullen els estudiants, i la reticència del personal de les escoles que haurien d’acabar més tard .
Tot i això, encara organismes de l’Estat s’estan plantejant als Estats Units una revisió de l’horari, tot i que les autoritats han emfatitzat que la decisió s’ha de fer a nivell local.
L’evidència mèdica sobre com funciona el cervell dels adolescents sembla cada vegada més convincent. Però no està clar que les escoles i la resta de la societat estiguin a punt per ajustar-se al rellotge biològic dels adolescents.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies per comentar