Nou cop a la línia de flotació del sistema educatiu espanyol.
Els resultats dels alumnes espanyols de 15 anys en la resolució de problemes de la vida real són inferiors a la mitjana de l'OCDE, com també passa amb les proves de matemàtiques, comprensió lectora i ciències, conegudes el desembre passat.
En conjunt, Espanya ocupa el lloc 29 entre tots els participants (44) en aquest tipus de proves, i el 23 si es tenen en compte només els 28 països de l'OCDE.
Segons la puntuació mitjana obtinguda per Espanya, un alumne mitjà espanyol de 15 anys és capaç d'escollir la ruta més curta en un mapa de carreteres quan el temps de cada itinerari ve marcat o comprar el bitllet més barat, combinant tren i autobús en una ciutat on no ha estat mai. No obstant, tindria dificultats per comprar la combinació de bitllets si sorgissin complicacions com perdre un dels mitjans de transport.
També tindria dificultats per utilitzar i programar aparells electrònics complexos quotidians, com un mp3, un robot aspiradora o el termòstat de l'aire condicionat/calefacció. Aquells que van obtenir millor rendiment en les proves de matemàtiques són també els que obtenen millors resultats en els problemes de la vida real, igual que els d'altres països amb nivells similars en aquests coneixements, segons les conclusions de l'informe.
Es necessita un "canvi radical" de mètodes docents per a que l'alumne no només memoritzi, diu la secretaria d'Estat d'Educació.
El Ministeri d'Educació i la OCDE atribueixen a un sistema d'ensenyament basat en sobremanera en la memorització el fet que l'alumnat espanyol de 15 anys estigui a la cua en la resolució pràctica d'assumptes de la via real. Segons les dades publicades aquest dimarts (PISA 2012), Espanya obté 477 punts en aquestes habilitats, mentre que la mitjana de la OCDE és de 500. El país europeu més ben situat és Finlàndia (523).
Espanya necessita un "canvi radical" de mètodes docents per a que l'alumne no només memoritzi, sinó per a que apliqui els coneixements a tasques pràctiques complexes, ha dit la secretaria d'Estat d'Educació, Montserrat Gomendio. Segons Gomendio, el model vigent fins ara posa tot l'èmfasi en memoritzar coneixements i molt poc en ensenyar a resoldre problemes complexes, desenvolupar el pensament crític i creatiu i el treball en equip, que és el que "valora el mercat". "Es importantíssim que el professorat lideri el canvi real que ha de succeir en totes les aules" a la vista de la LOMCE ha agregat.
El responsable d'educació de la OCDE i "pare" de PISA, Andreas Schleicher, ha constatat la millora de resultats en països com Japó, després de la transformació de les pràctiques pedagògiques. La importància de dominar aquestes habilitats pràctiques està en que la economia mundial no es centra només en el que es sap, sinó també en l'ús que es faci d'allò que es sap, segons Schleicher.
L'autonomia de centre
Gormendio afirma que es dotarà als docents d'eines per a liderar el canvi, com una major autonomia de centres, el lideratge dels directors i la participació activa docent en el currículum. També ha esmentat la posada en marxa d'una plataforma digital entre el Ministeri i les comunitats de cursos per a professors i l'intercanvi de bones pràctiques docents.
Gomendio ha incidit en que els espanyols no només han obtingut pobres resultats en la resolució de problemes quotidians, sinó que aquests han estat pitjors del que s'esperava a la vista del rendiment de Matemàtiques, Lectura i Ciències de PISA 2012. Sobre la influència d'un nivell educatiu dels pares, aquest no és tant determinant en els alumnes espanyols.
Preguntat per la Lomce, Schleicher ha assenyalat que no es qüestió d'estructures o marcs, sinó del que passa a les aules, de la formación i la implicació del professorat i de la combinació d'autonomia i transparència.
Com poden dir sense despentinar-se que cal un canvi radical i alhora aproven la LOMCE que promou la memorització de continguts a tope! I "revàlides" a tercer, i a sisè, de continguts, clar...
ResponEliminaSi que el desenvoluparem el pensament crític i creatiu amb la LOMCE, si...
Sra. Gomendio, faci-s'ho mirar!