Breaking News

13 de desembre 2013

5 PECATS DE "L'EDUCACIÓ TRADICIONAL" I LES SEVES PENITÈNCIES

Un article molt inspirador de Raúl González García, que encara que va adreçat a mestres i professors, és d'obligada lectura per als pares i mares. 


5 pecats de l'educació tradicional i les seves penitències


Cinc mites de l'educació tradicional que han estat ensorrats per la investigació educativa actual, però que es resisteixen a abandonar la pràctica educativa. Si ets pecador, penedeix-te'n i purifica les teves classes amb la penitència inclosa després de cada pecat:



PECAT 1:
A la gent no li agrada aprendre”.

El supòsit principal del que parteix l'educació tradicional és que a les persones no els agrada aprendre, per això se les ha d'obligar, controlar, vigilar i avaluar per a que ho facin. 

Penitència: A les persones els encanta aprendre i, de fet, ho fan contínuament, dins i fora de la universitat o escola. El que no els agrada és estar asseguts sis hores sense poder-se moure i escoltant algú parlant de forma monòtona sobre un tema que no els interessa. L'única manera de solucionar això és fent les classes més participatives, donant poder als alumnes sobre el seu propi procés educatiu i deixant-los que decideixin, en la mida del possible, el contingut de l'assignatura i la manera en la què volen aprendre-la.


PECAT 2: 
“Has d'aprendre això ara, si no ho entens, algun dia ho entendràs”.

Aquesta era la resposta habitual dels meus professors quan m'ensenyaven alguna cosa que per a mi no tenia sentit aprendre. La majoria d'aquestes coses, per no dir totes, mai les vaig necessitar i ni tan sols les hagués recordat en cas de necessitar-les. Si molts professors fossin realistes, reconeixerien que els seus alumnes obliden una setmana després de l'examen qualsevol contingut que no sigui rellevant o no tingui sentit per a ells. 

El protagonista de l'aprenentatge hauria de ser l'alumne, en canvi són altres els que decideixen per ell, què ha d'estudiar i com. 

Penitència: L'únic aprenentatge real és l'aprenentatge significatiu, és a dir, aquell que té sentit per a l'alumne. Enlloc d'esperar ingènuament que la motivació de l'alumne s'adapti a un contingut imposat externament, adapta les teves classes (material, mètodes, canals de comunicació,...) als interessos dels teus alumnes.  
Per quins canals es comuniquen i aprenen habitualment els teus alumnes? Telèfon mòbil, xarxes socials, forums d'internet? Adapta't a això. Quins materials els resulten més interessants? Si tota la societat va a passos de gegant cap a una cultura més audio-visual, no té cap sentit que l'educació prioritzi sistemàticament el textual entre els seus materials. Escoltar o llegir paraules és només una forma d'aprenentatge entre moltes. 


PECAT 3: 
“Ens ha de donar temps a veure tot el temari”.

Molts professors consideren (molt ingènuament) que el futur laboral i el desenvolupament humà dels seus alumnes està en risc si no aconsegueixen posar amb calçador tot el temari de la seva assignatura. No es pot anar per la vida sense saber fer derivades, saber qui és l'autor de "Temps de silenci" o comprendre què és l'imperatiu categòric de Kant. 

Penitència: Fomentar l'auto-aprenentatge. L'educació tradicional és una educació orientada a continguts, que ja estan tancats, determinats i estàtics, però a l'època de Google... 
Els nostres alumnes necessiten una educació orientada a habilitats, per exemple aprendre a buscar, seleccionar avaluar, comunicar i compartir informació rellevant dins d'una assignatura. És més important ensenyar a aprendre que ensenyar un contingut concret, del que moltes vegades se n'obliden una setmana després de l'examen. 


PECAT 4:
“Aquí s'hi ve a aprendre, no a divertir-se”.

El cervell és un òrgan dissenyat evolutivament per a aprendre intencional o espontàniament en tota situació o context. Només hi ha dues maneres d'evitar que un cervell aprengui: estressant-lo o avorrint-lo. L'educació tradicional s'ha especialitzat en construir l'entorn més efectiu per a avorrir un cervell. 

Penitència: Assumir d'una vegada que és impossible aprendre si un s'està avorrint. 
Com es diverteix un cervell? Experimentant, equivocant-se, consumint contingut que li sigui d'interès, participant activament en la creació d'alguna cosa, interaccionant amb altres cervells, sentint-se part d'un grup...
Ja que un educador treballa amb cervells, estàs utilitzant l'abundant investigació recent sobre el cervell per a enriquir les teves classes?


PECAT 5: 
Un examen escrit mesura el teu coneixement”.

Un examen escrit mesura exclusivament coneixement teòric o conceptual, la capacitat memorística i les habilitats lingüístiques (expressió verbal, argumentar, redactar,...) és a dir, habilitats que abans eren molt importants però que han perdut molt pes tant en el mercat laboral com a la societat, i en gairebé tots els àmbits de la vida en general. 

Penitència: Dissenya les teves classes per a que els alumnes entrenin i desenvolupin habilitats pràctiques que necessitaran en un món laboral en permanent canvi, on els coneixements queden obsolets de seguida i es necessari un aprenentatge permanent. 

No es tracta d'abandonar definitivament l'examen escrit, sinó de combinar-lo amb altres mètodes per a desenvolupar i avaluar habilitats pràctiques, tals com treballar en equip, aprendre per un mateix de manera permanent, ser creatiu o comunicar una idea de manera efectiva. No es tracta de ser "creatiu" en abstracte, o d'ensenyar a treballar en equip i prou. No deixaràs la teva assignatura de costat per a ensenyar aquests competències, sinó que les has d'integrar dins i al servei de la teva assignatura. 

L'educació tradicional té moltes coses útils i moltes d'obsoletes. Els sistemes educatius sofriran molts canvis en els propers anys, però els educadors no podem esperar per a generar aquest canvi en nosaltres mateixos. 

Post original: Conektio (castellà)
Traducció: Ampa Escola El Vinyet

2 comentaris:

  1. Ostres! Ahir vam recordar aquest post del desembre al facebook i en un sol dia l'han visitat 822 vegades!!
    És increïble! Moltes gràcies per passar-vos per aquí!
    Anima molt a continuar treballant pel blog!

    ResponElimina
  2. Totalment d'acord! gràcies per compartir!

    ResponElimina

Gràcies per comentar