L'ensenyament i aprenentatge de la "resta portant-ne" és un debat recorrent, tant per l'edat a la que s'ha d'introduir el concepte com en la manera que s'ha d'explicar. L'ús de l'algoritme "tradicional" que tots hem après, no facilita la comprensió del que s'està fent atès que no permet establir una imatge mental del procés de la resta.
1) Com que no puc restar 9 de 4, agafo una desena prestada del 2 i el 4 es transforma en un 14; ara puc restar: 14-9=5
2) Les 2 desenes que teníem es transformen en una desena.
3) De 0 a 1, només n'hi va 1!
I si ens ho expliquen així encara rai, perquè a tots us sonarà allò de, ara baixo l'1 del catorze sota el 2 i resto 2-1=1, que ja és de traca i mocador!
Estareu d'acord en que el nen o nena pot aprendre amb els ulls tancats aquest mecanisme, no és tant difícil, una altra cosa es que comprengui què està fent. És més que probable que si s'equivoca en algun dels "passos a seguir" ni se n'adoni i doni per bo el resultat.
Amb l'àbac, en canvi, tenim una visió global de l'operació que hem de fer i per tant no entrem en moviments imaginaris de l'1 amunt o avall.
Vegem-ho:
Amb l'àbac aconseguim visualitzar com realment les dues desenes es transformen en una desena per tal de poder fer la resta. És com tornar canvi, i molt més entenedor. Un cop s'assoleix la comprensió de què és la resta, ja es pot entendre el funcionament de l'algoritme i no al revés. Hi esteu d'acord?
Per si voleu practicar una mica... JOC ONLINE ÀBAC VERTICAL
Per si voleu practicar una mica... JOC ONLINE ÀBAC VERTICAL
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies per comentar