Breaking News

14 d’abril 2016

RESUM DE LA XERRADA DE MONTSE COLILLES A LA BILIOTECA MUNICIPAL


DESCOBRINT ELS ÀLBUMS IL.LUSTRATS

El 4 d’abril, Montse Colilles, psicòloga psicoanalista i col·laboradora de Rosa Sensat, ens va endinsar dins el món imaginari dels àlbums il·lustrats amb una xerrada organitzada per la Biblioteca Carles Morató i les AMPA del Vinyet, Setelsis i Arrels. Ens va contagiar a tots i totes el plaer de la lectura junt amb els nostres fills i filles, i així poder crear uns vincles més positius amb ells.

La xerrada va començar amb una breu introducció als llibres d’artista, alguns dels quals podem consultar a la Biblioteca de Solsona, com I Pelibri de Bruno Munari.


O Little tree, de Katsumi Komagata https://www.youtube.com/watch?v=gCDJj8M-nXU

Vam continuar amb els àlbums il·lustrats , en els quals la imatge o il·lustració és imprescindible per entendre la història que s’explica. La imatge pot tenir diferents tipus de relació amb el text que acompanya: pot anar més enllà , pot explicar-ne el contrari… Tal com va exposar Montse Colilles, el text i la il·lustració tenen un lligam molt especial: col·laboren junts per explicar la història. La il·lustració és primordial, per això un àlbum narratiu sense text també el considerem un àlbum il·lustrat.

Vam distingir diferents tipus d’àlbums: els narratius, en els quals text i il·lustració ens expliquen una història, com Guineu; o àlbums narratius amb il·lustració i sense lletra, com El ladrón de gallinas i àlbums no narratius, com Que llegeixen els animals abans d’anar a dormir?, animalaris que permeten construir diferents animals segons la nostra imaginació, o Abecedaris.


Les històries imaginàries interessen els infants quan poden reconèixer-hi forts impulsos interns dels personatges (ràbia, por, amor, odi, pèrdua, retrobament, separació, apropament), conscients que els homes no són bons per naturalesa tal com els adults els volen fer creure, i les solucions a les quals arriba el protagonista. 

Hem vist diversos àlbums en què es tracta la por de maneres molt diferents i com els seus personatges la viuen, s’hi enfronten o la pateixen: El árbol sin fin, Del otro lado del àrbol, Los lobos de la pared, La bruixa grinyoladents, Et menjaré.


Per acabar, la Montse Colilles, ens va donar uns quants consells molt útils que hem de tenir en compte a l’hora de compartir la lectura amb els més petits de casa:

- Abans de llegir un llibre als nostres fills, triar bé quin li volem llegir. Hi ha varis recursos i revistes que ens poden orientar a l’hora d’escollir (veure la imatge de recursos)

- Evitar escollir un llibre mediàtic, hi ha milions d’històries originals per descobrir.

- Buscar un moment que en tinguem ganes grans i petits, i crear un bon ambient.

- Escollir històries que t’agradin i que gaudeixis explicant-les.

- Llegir mai ha de ser un càstig, sinó un moment divertit i de gaudi. 

- A l’hora de fer la tria dels àlbums, cal que s’hi reflecteixin tot tipus de sentiments, que puguin haver-hi històries boniques, però també de por, tristesa..., fet que ens ajudarà a treballar totes les emocions a través de la lectura.

- Llegir els textos dels llibres de forma literal és una manera d’enriquir el seu vocabulari, encara que ens sembli que no ho entenen.

A la segona planta de la Biblioteca Carles Morató


Hi ha una infinitat d’àlbums il·lustrats, petits, grans, amb valors, sentiments, formes, amb diferents tipus de lletra, tècniques pictòriques... Tots per descobrir i compartir amb els nostres fills i filles i estrènyer vincles amb ells.

A la segona planta de la Biblioteca Carles Morató de Solsona trobareu tot un apartat dedicat als àlbums il·lustrats, us convidem a descobrir-la!



Reaccions:

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per comentar