Breaking News

27 de febrer 2015

UN DIA A LA CLASSE DELS GRANS

Avui us deixem un article elaborat per un alumne del grup de grans de l'escola i la seva mare sobre com és un dia a la classe dels grans. Els comentaris de l'alumne estan en cursiva. Esperem que us agradi tant com ens ha agradat a nosaltres i us animem a fer el vostre "un dia a la classe dels mitjans" o "un dia a la classe dels petits".


UN DIA A LA CLASSE DELS GRANS 

“Comencem el dia amb una Dinàmica d’acollida presentada per la tutora o per un company/a de classe; avui l’Alèxia ens ha proposat unes endevinalles molt divertides, que entre tots hem anat resolent, n’hi havia de més fàcils i de més difícils. Ahir l’Adrià ens va fer un experiment amb peles de taronja que ens va deixar a tots ben parats. I recordo un altre dia que la Rut ens va fer un joc de cantar i varem riure molt. Després de compartir aquest moment ens posem a treballar el nostre Pla de Treball.”

Què és un PLA DE TREBALL?

Els plans de treball ajuden als alumnes a planificar uns continguts concrets, en un temps determinat, fomentant l'autonomia i potenciant l'autocorrecció per tal que l'alumne sigui conscient dels seus errors i en faciliti, d'aquesta forma, el seu aprenentatge.

Cada 15 dies cada alumne planifica juntament amb la seva professora el seu Pla de Treball, el qual anirà realitzant al llarg de dues setmanes i al final en revisarà el seu grau de realització. 

Un Pla de Treball consta de diferents parts:

PROJECTE. El projecte es treballa en grup i té una durada superior a la del pla de treball i es va realitzant per fases, és el moment de definir quines coses es voldrà fer recerca o experimentació en les properes dues setmanes.
MATERIALS. Els materials són recursos didàctics dissenyats per pedagogs i mestres, ideats amb la finalitat de captar la curiositat del nens, tot guiant-los pel desig d’aprendre. Hi ha materials de matemàtiques (càlcul, geometria, fraccions...), de llenguatge (ortografia, gramàtica, sintaxis...)
LLENGÜES: CATALÀ I CASTELLÀ. Aquest bloc està subdividit en tres parts: els textos de diferents tipologies (poema, conte, dita, notícia, descripció...), els dictats i les normes ortogràfiques, cal definir què es vol treballar en cadascun dels apartats.
CAIXES: Cada caixa, planteja a l’alumne un repte a aconseguir, són de diferents temes: El 1714, Les estacions, el dia i la nit, La nutrició.... En les caixes hi ha documentació i material adient per poder resoldre el repte amb èxit.

La mestra supervisarà aquesta feina fent-los adonar si el repartiment de tasques és adequat i si la feina que s’han posat no és ni massa ni insuficient, és important el moment de lliurament del pla de treball, en aquest moment alumne i mestra avaluen el grau de compliment i els motius perquè no s’ha pogut complir, si és el cas.

“Ara és moment d’anar al pati i tot esmorzant compartir una estona d’esbarjo amb els companys.”


Lectura individual/col·lectiva

“Tornant del pati, Obrim portes, és el moment de relaxar-nos i llegir, d’una banda els de cinquè fan la lectura col·lectiva amb la mestra, i a l’altre costat de la classe, asseguts còmodament sobre la catifa els de quart fem la lectura individual -ei, demà ho farem a l’inrevés-. Després, fem música, anglès o educació física, depenent del dia de la setmana que estem, i sinó, continuem treballant en el nostre pla de treball -amb la feina que ens hem posat hi hem de dedicar molt de temps-.

El dilluns a la tarda fem jocs de llengua, que si el temps ho permet, els fem al pati, l’altre dia ens vàrem inventar un idioma, i amb aquest nou idioma un pastor havia de fer anar un ramat d’ovelles al seu corral, tots vam poder fer de pastor i d’ovelles, va ser molt divertit!

Els dijous a la tarda fem les Conferències o els Debats.”

Què són les CONFERÈNCIES?

Les Conferencies les fan un o dos alumnes, el primer trimestre es fa en català i el segon trimestre en castellà. Els alumnes trien el tema de què volen que es tracti la conferència, i l’han de treballar durant el trimestre per poder-la presentar davant la resta de la classe, hi ha qui fa una presentació amb PowerPoint, o amb el Prezzi, o qui ho fa amb un mapa conceptual ;

“A mi em va agradar la del Hao Fu sobre la Xina, va explicar coses molt interessants, el Marc el va ajudar una mica, ja que encara li costa una mica llegir el nostre idioma, però està millorant molt!. Mentre escoltem la conferència prenem apunts a la nostra llibreta i al final de la conferència, torn obert de paraules i finalment entre tots fem una valoració de com ha anat.

Els debats els hem començat a treballar el segon trimestre.”


Què són els DEBATS?

El debat és una eina que ajuda a mirar un determinat tema des de diferents perspectives. Requereix d’un procés previ de recerca d’informació que després utilitzarem per a poder justificar amb arguments les nostres opinions durant el debat. En un debat hi acostuma a haver un moderador i els participants separats en dos grups, cada grup defensarà la seva posició. Cadascú defensa amb arguments el seu punt de vista,i alhora escolta els arguments que defensen els demés. Un debat no és, per tant, una batalla per guanyar a l’altre sigui com sigui, sinó una forma d’enriquir els nostres punts de vista a través de l’intercanvi d’opinions.

El tema escollit per a realitzar un debat a classe ha de ser un tema que generi diversitat d’opinions. No pot ser un tema en què tothom hi estigui d’acord. Pot ser un tema d’actualitat (una noticia actual que generi debat) o un tema de pensament polític, filosòfic o religiós.

“I els divendres fem l’assemblea, aquí es on comentem el què ha passat durant la setmana, però no només les coses dolentes, també ressaltem tot el que ha anat bé i el què hauríem de millorar individualment o com a grup.”

Autors: Adrià Sarri (alumne) i Pilar Oriola (mare Escola el Vinyet)

Reaccions:

1 comentari:

  1. M'ha agradat molt l'article, felicitats Adrià i Pilar!
    A veure si ens animem entre tots a fer més aportacions com aquesta!
    Si algun dels vostres fills vol fer un article sobre l'escola, un dibuix o vol veure algun treball seu penjat al blog ja ho sabeu... Endavant!

    ResponElimina

Gràcies per comentar