Breaking News

12 de març 2014

RECULL DE MATERIALS MONTESSORI: CONEGUEM-NE UNS QUANTS


Aprendre els conceptes matemàtics en una aula Montessori comença de manera concreta i progressa cap a l'abstracte, mitjançant la utilització de materials que es desenvolupen des de la simplicitat cap a la complexitat. Primer s'ensenya el procés i els fets venen després. Amb els materials els nens experimenten l'ordre, la coordinació, la concentració i la independència. Coneguem-ne una petita mostra...

Les activitats de matemàtiques s'organitzen en cinc grups.
El grup 1 presenta conjunts de l'1 al 10, preparant al nen per a explicar i aprendre el valor de la quantitat. Els nens comencen a associar numeral i quantitat amb barres de nombres i targetes de nombres. El nen adquirirà una comprensió cada vegada més gran de la seqüència.

El grup 2 implica la introducció del sistema decimal usant el material de les perles daurades. El nen es familiaritzarà amb els noms de les categories decimals, les unitats, desenes, centenes i milers.

El grup 3 s'ocupa de les operacions que es poden fer amb el material de les perles daurades. El concepte i el procés de suma, resta, multiplicació i divisió es presenten. Els nens treballen entre si i es beneficien d'aquests exercicis utilitzant el joc de banc. La progressió continua realitzant operacions amb el joc de les estampes.

El grup 4 s'ocupa del comptatge lineal. Les quantitat es representa utilitzant les cadenes de perles. Es desenvolupen conceptes numèrics i el reconeixement dels nombres de l'u al cent. Les cadenes de comptes també introdueixen al nen a saltar i fer recomptes, cinc, deu, quinze, vint, etc

El grup 5 conté activitats com ara el joc de la serp, les fraccions,...

Les activitats en l'àrea de matemàtiques Montessori no s'implementen a un ritme establert. Es proporciona al nen els materials d'acord al nivell de repte adequat que li permeti demostrar el seu desenvolupament al professor, a través del seu progrés.

Un nen que és capaç de captar conceptes matemàtics com la suma i la resta demostra l'ús reeixit dels materials de matemàtiques. La manipulació proporciona l'estímul necessari per a que el nen aprengui els conceptes matemàtics més fàcilment.

CONEGUEM UNS QUANTS MATERIALS MONTESSORI...

Barres de nombres - 10 barres, on la barra més curta fa deu centímetres de llargada, i les següents incrementen la seva llargada de 10 en 10, tenint la darrera un metre de llargada. Aquestes barres preparen el nen per al recompte 1-10.

DSC_0007.jpg

Números de paper de vidre - Símbols numerals 0-9 en paper de vidre. Ajuden al nen amb el reconeixement dels nombres del 0 al 9. Lletres de paper de vidre.

DSC_0011.jpg

Associació de Barres i números - Nombre barres i targetes numerals.
Els nens associen la quantitat de la barra amb el símbol de nombre.
Els nens adquireixen una comprensió cada vegada més gran de la seqüència a mesura que treballen en exercicis d'associació.

DSC_0058.JPG

Barres de números petites - Aquestes també  poden ser utilitzades per a realitzar sumes simples.

DSC_0122.JPG

Caixes de fusos - El nen compta la quantitat de fusos que té a la ma i col·loca cada conjunt a la secció que li correspon. Ajuda a desenvolupar la idea que cada quantitat està formada per unitats soltes, preses en conjunt com un sistema. També comencen a aprendre el concepte de zero com un conjunt buit.

DSC_0012.JPG

Extensions 1-10 - Aquests són exercicis addicionals per a proporcionar la pràctica en associar la quantitat i el símbol. 

DSC_0013.jpg
DSC_0207.JPG

Targetes i comptadors - Un conjunt de nombres 1-10 i 55 fitxes rodones de plàstic (comptadors).
La manera de col·locar els comptadors és el que fa aquest treball de recompte diferent. Els nens col·locaran les fitxes en parelles sota el numeral. Quan totes les fitxes s'han col·locat, observarem que alguns números tenen una fitxa rodona "que no té parella". Aquests números són els imparells; els números que tenens "tots els socis" són els números parells

DSC_0056.JPG

Introducció Perles daurades - Necessitem 2 quadrats verds, un quadre de feltre vermell i un quadre de feltre blau, juntament amb un perla d'unitat, una barra de deu (desena), un quadrat de cent, i un cub de miler. Aquest treball ajuda als nens a aprendre l'idioma del sistema decimal i progressa amb l'associació del símbol, les quantitats i els colors

DSC_0018.jpg

La manipulació del material fa que els nens vegin que deu d'una categoria en construeixen una de la següent categoria (deu unitats fan una barra de desena, deu barres fan un quadrat de cent...)

DSC_0033.JPG

Associació de la Quantitat i Símbol

DSC_0040.JPG

Composició dels Nombres
Les operacions amb els material de Perles Daurades o amb el "Banco" - S'assoleix el concepte i el procés de la suma, la resta,  la multiplicació o la divisió

DSC_0031.JPG
DSC_0035.JPG

Joc de les Estampes - El joc de les estampes és una forma més abstracta de realitzar les operacions bàsiques de suma, resta, multiplicació i divisió.

DSC_0017.JPG
DSC_0019.JPG
DSC_0022.JPG
DSC_0027.JPG
Targetes de suport utilitzades amb els Materials Montessori.

Continuarà...


Reaccions:

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per comentar