Breaking News

03 d’octubre 2013

FER DEURES A CASA MILLORA EL RENDIMENT ESCOLAR?


Un estudi demostra que són un valuós instrument educatiu, sempre que siguin revisats i corregits a l’aula. A més, els deures ajuden a estrènyer la col·laboració entre col·legi i família.

Cada any fer o no deures a casa és una batalla en la comunitat educativa entre els detractors i defensors d’aquesta pràctica. Ara, en l’inici de curs, un nou estudi de la Universitat Autònoma de Madrid posa en valor els beneficis de realitzar tasques escolars fora de l’horari lectiu. Són «un valuós instrument educatiu», però no val qualsevol tasca.

Les conclusions d’aquest informe, publicada a la Revista psicodidàctica de la Universitat del País Basc, demostren que encarregar deures millora el rendiment escolar si són revisats i corregits a l’aula i sempre que hi hagi una assignació diferenciada per als estudiants amb més dificultats. No obstant això, no sembla haver-hi relació entre el rendiment i la freqüència, el temps dedicat o la tipologia de les tasques per a casa.

L’estudi s’ha realitzat entre 5.603 nens i nenes de tercer curs d’Educació Primària, que estudien a 248 aules de 98 escoles situades en nou països d’Iberoamèrica: Bolívia, Xile, Colòmbia, Cuba, Equador, Espanya, Panamà, Perú i Veneçuela. Les dades van ser recollides a través de qüestionaris dirigits a docents, estudiants i famílies, juntament amb proves de rendiment previ i final de Llengua i Matemàtiques.

Corregir a classe

Els autors (F. Javier Murillo i Cynthia Martínez-Garrido, de la Facultat de Formació de Professorat i Educació de la UAM) destaquen que «les tasques per a casa constitueixen una útil eina per incrementar les oportunitats d’aprenentatge dels estudiants. A més, és un excel·lent mecanisme per potenciar la col·laboració entre la família i l’escola, i construir entre ambdues una cultura educativa comuna. Malgrat això, l’estudi mostra que encara el 25,2% dels docents decideix no posar deures ».

L’efectivitat dels deures s’aconsegueix, segons els autors «si es verifica la seva realització i, especialment, si són corregits i es dóna la informació sobre el resultat, els encerts obtinguts i els errors a millorar pels estudiants. És a dir, la clau està en què les tasques per a casa s’incorporin a la dinàmica de l’aula de forma habitual, com un element més».

Vosaltres què en penseu?

Reaccions:

3 comentaris:

  1. Jo penso que ajuden a anar agafant l'habit, que molts deures no vol dir millor rendiment i que val més pocs però amb un objectiu clar, que es revisin i es corregeixin a classe.

    ResponElimina
  2. El meu parer és que el que és molt positiu és que els pares ens impliquem en tot el procés educatiu, i passar unes estones agradables amb ells fent algun tipus d'activitat (llegir, escriure, dibuixar, fer experiments) es molt i molt positiu. Per això també va bé que sigui un moment que tots puguem disfrutar-lo, que no estiguem cansats o tinguem altres coses a fer.
    Si aquestes activitats venen "imposades per l'escola" i els mateixos pares ho agafem com una obligació, que cal fer costi el que costi i a l'hora que sigui (ex. a le 8 del vespre quan el nen ha tornat de futbol o basquet o ballet i està cansat...) es pot convertir en una activitat obligatòria, que s'encari amb mala gana... penso que això no és positiu.

    Jo fins a 6è d'EGB no havia fet mai deures i el rendiment escolar i l'adquisició de coneixements de tots els companys d'escola superava a nens d'altres escoles que havien estat fent deures des de 1r....
    Per altra banda però penso que és molt agradable i profitós adquirir un hàbit de realitzar algun tipus d'activitat més "intel·lectual" a casa com llegir una estona, escriure, jugar a materials.... només una estoneta alguns dies a la setmana, però sempre i quan tots en tinguem ganes. Per això penso que val la pena invertir temps en intentar propiciar aquestes estones però fer un esforç també perquè el nen no es senti obligat.
    Gràcies per l'article i la resta d'informació!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs jo penso que la teoria que s'ha de fer deures quan el nen ho demani està molt bé, però penso que en realitat i a la pràctica hi ha molts nens que si no tenen la "obligació" de portar uns deures fets a l'escola i no hi ha qui els hi rebisi no trobaran mai un bon moment per ficar-se a llegir o a sumar,.....
      Cada nen és diferent, i també cada pare, i deixar a la voluntat del nen si vol fer alguna tasca escolar a casa o no penso que és un error.
      També crec que si els nens en 6 anys de primària mai ningú els ha posat cap tasca escolar a realitzar a casa aquests nens quan desenvoquin al món real (institut) se sentiran molt forçats(llavors sí) i molt ofegats.

      Elimina

Gràcies per comentar