Breaking News

09 d’octubre 2012

INSPIRACIONS I: PESTALOZZI

"En educació, qualsevol temps que es perdi, en realitat es guanya, no importa que el benefici tardi, sempre que s'assoleixi."
Juan Enrique Pestalozzi (Zurich 1746 - Brugg 1827)

UN GRAN PEDAGOG DEL SEGLE XIX

Pestalozzi va realitzar enormes esforços per trobar un mètode que fos independent del mestre i tingués, en si mateix, virtut suficient per provocar el desenvolupament de les facultats de l'infant.

Va crear una sistema basat en el principi que la inteligència només és possible mitjançant la percepció espontània. Les seves idees han exercit gran influència en escoles de tot el continent europeu i han contribuït al desenvolupament de la pedagogia en tot el mon.

Per a ell el coneixement humà començava amb la intuïció sensible de les coses,  i després d'això és quan formaven les idees. Postulava que el mètode d'ensenyament havia de seguir aquest mateix procés, adaptant-se al desenvolupament mental del nen en cada moment i cada cas.

Va ser el primer pedagog que va tractar d'entendre l'educació com un procés d'autoformació, entenent que tot coneixement sorgeix de l'experiència de l'individu. El coneixement havia d'anar avançant des d'unes intuïcions confuses al principi a unes idees clares i riques en diversitat.

Per Pestalozzi, la naturalesa humana significava coneixement i racionalitat, autonomia i ètica. La finalitat de l'educació no consistia en un determinat contingut imposat des de l'exterior, i per tant, l'educació tenia com a tasca "el desenvolupament harmònic de les facultats i el domini de l'esperit".

Preferia començar l'educació dels nens/es exercitant l'atenció, l'observació i la memòria, consolidant aquestes activitats abans de passar a jutjar i raonar. Va considerar l'amor com a principi essencial de l'educació i va exposar que la millor educadora és la mare.
  
ACTUALITAT: L'aprenentatge actiu
L'aprenentatge actiu en l'educació de nens/es i adults, segons el que comprèn en l'actualitat, requereix seguir el flux natural del procés d'aprenentatge de cada persona, enlloc d'imposar la seqüència d'ensenyament que vol l'educador.

Alguns Objectius de l'Aprenentatge Actiu
Essencialment l'aprenentatge actiu és el mètode que pretén aconseguir el desenvolupament de les capacitats del pensament crític i del pensament creatiu. L'activitat d'aprenentatge està centrada en l'infant.
  • Aprendre en col.laboració.
  • Organitzar-se.
  • Treballar en forma grupal.
  • Fomentar el debat i la crítica.
  • Responsabilitzar-se de tasques.
  • Aprendre a partir del joc.
  • Desenvolupar la confiança, l'autonomia, i l'experiència directa.
  • Utilitzar la potencialitat de representació activa del coneixement.
  • Capacitar-se per aconseguir estendre els models actuals de l'aprenentatge cap a nivells superiors d'interactivitat cognitiva.
  • Atendre a la diversitat.

Els pensaments de Pestalozzi varen inspirar molts educadors, entre ells Rebeca Wild que, conjuntament amb el seu marit, Mauricio, van fundar l'escola Pestalozzi (el Pesta) a Equador.

Relacionats: Ma. Antònia Canals

1 comentari:

  1. Pestalozzi un gran pedagog que en combinació amb d'altres contemporanis, ens evidencien un cop més, que l'aprenentage parteix del que es viu, i des de la vivència es pot arribar a la comprensió, no des de la ment, sino des del cor; el veritable aprenentatge! Això sí, sempre que es respectin les necessitats bàsiques de desenvolupament dels infants i es deixin enrere les presses i expectatives...

    ResponElimina

Gràcies per comentar